عام

أزلية المسيح في الفكر اليهودى

أزلية المسيح في الفكر اليهودى
أزلية المسيح في الفكر اليهودى yasou3


نقراء فى كتاب اخنوخ الاصحاح ال62 ان المسيح(يسميه ابن الانسان)كان مخبا عند الله من البداية,قبل الخلق حتى ان ملوك وحكام الارض يعبدونه ويضعون امالهم عليه,ويقدم الجميع الالتماس لرحمة(1)
النصوص من سفر اخنوخ

7-For from the beginning the Son of Man was hidden, And the Most High preserved him in the presence of His might, And revealed him to the elect8 And the congregation of the elect and holy shall be sown, And all the elect shall stand before him on that day

9 And all the kings and the mighty and the exalted and those who rule the earth Shall fall down before him on their faces, And worship and set their hope upon that Son of Man, And petition him and supplicate for mercy

 

ونقراء فى موضع اخر,ما يلى:ـ

Bethlehemite ruler, says that his “goings forth have been from of old, from everlasting”; Dan. vii. 13 speaks of “one like the Son of man,” who “came with the clouds of heaven, and came to the Ancient of days.” In the Messianic similitudes of Enoch (xxxvii.-lxxi.) the three preexistences are spoken of: “The Messiah was chosen of God before th(2) 

قول البيتلحمى:كان عليها منذ القدم منذ ايام الازل…ودانيال7::13يتحدث عن واحد مثل ابن الانسان الذى جاءء مع الغيوم,وجاء الى القديم الايام

واذا نظرنا الى العهد الجديد نجد ان نفس الفكرة موجودة,فنقراء فى
اكتر من موضع ان المسيح هو:ـ

1-ابن الانسان

2نقراء انه تتقدم له الملوك وتتعبد له

أقتباس كتابي
كنت ارى في رؤى الليل واذا مع سحاب السماء مثل ابن انسان اتى وجاء الى القديم الايام فقربوه قدامه.] [Dn.7.13]

 

3-ونقراء ان الجميع سوف يجثو

أقتباس كتابي
له لكي تجثو باسم يسوع كل ركبة [Phil.2.10]ممن في السماء ومن على الارض ومن تحت الارض

___________


نقراء ايضا ان روح الله هو هو روح المسيح,فنقراء
The “Spirit of God” which “moved upon the face of the waters” (Gen. i. 2) is the spirit of the Messiah (Gen. R. viii. 1; comp. Pesiḳ. R. 152b, which reads as follows, alluding to Isa. xi. 2: “The Messiah was born [created] when the world was made, although his existence had been contemplated before the Creation”(3)

كما ورد ايضا فى موضع اخر هذا الكلام فنقراء
Ahor
means [Man was created] the last on the last day, and
kedem
[i.e.foremost] means on the first day. In the opinion of
Resh Lakish [that is the meaning], since it is said,
And the spirit of God hovered over the face of the waters
, i.e. the spirit of the Messianic King(4
)

روح الله المذكورة فى(يكوين1::2)..هى روح المسيح الملك
وورد فى موضع ثالث,نفس الكلام(4)

وهذا ما ورد فى العهد الجديد بخصوص روح المسيح,فقال ان روح المسيح ازلى,فنقراء:ـ

أقتباس كتابي
[Heb.9.14][فكم بالحري يكون دم المسيح الذي بروح ازلي قدم نفسه للّه بلا عيب يطهر ضمائركم من اعمال ميتة لتخدموا الله الحي]



___________
This includes his existence before Creation;
the existence of his name; his existence after the creation of the world(5)

وهذا يشمل وجوده (اى المسيح )وجوده قبل الخلق، ووجود اسمه؛ وجوده بعد خلق العالم

___________


التلمود البابلى نفسه يسجل انه كان يدرس اسم المسيح وكان واحد من سبعة اشياء تم انشاؤها قبل العالم,واسمه سوف يدوم الى
الابد يعتمد على مزمور
17:72(6)

___________



المسيح ولد قبل خلق العالم,وظهر فى الفكر الالهى قبل خلقة العالم
“You find that at the beginning of the creation of the world King Messiah was born [and] that he emerged in the thought [of God] even before the world was created(7)

 

___________


والحاخامات يقرون انه من سبعه اشياء صنعت قبل خلق العالم,وكان اسم المسيح هو الاخير….
Thus also the Rabbis. Of the seven things fashioned before the creation of the world, the last was the name of the Messiah (comp. Ps. lxxii. 17; Pes. 54a; Tan., Naso, ed. Buber, No. 19; and parallels); and the Targum regards the preexistence of the Messiah’s name as implied in Micah v. 1 (A. V. 2), Zech. iv. 7, and Ps. lxxii. 17.(8)

 

___________ 

نظر الله المسيح وافعاله قبل الخلق,وهو مخفتى فى عرش الله
Referring to Ps. xxxvi. 10 and Gen. i. 4, Pesiḳta Rabba declares (161b): “God beheld the Messiah and his deeds before the Creation, but He hid him and his generation under His throne of glory.” Seeing him, Satan said, “That is the Messiah who will dethrone me.” God said to the Messiah, “Ephraim, anointed of My righteousness, thou hast taken upon thee the sufferings of the six days of Creation” (162a; comp. Yalḳ., Isa. 499).(9)

 

___________ 

The Messiah was chosen of God before the creation of the world, and he shall be before Him to eternity” (xlviii. 6). Before the sun(10)
عين الله المسيح قبل خلق العالم,وقال انه يجب امامه الى الابد,قبل سطوع الشمس,

 

فازلية المسيح بين اليهود لا جدال فيها,وهذا الامر متعارف عليه فى العهد الجديد بنفس وضوحه فى الفكر
اليهودى,فنقراء


أقتباس كتابي
[Jn.1.1][في البدء كان الكلمة والكلمة كان عند الله وكان الكلمة الله

 

وهناك شواهد وادلى كثيرة فى العهد الجديد تؤكد وتؤيد نفس الفكر اليهودى بخصوص ازلية المسيح

سـرجــيـوس
sargi0us


______________

(1) – I Enoch 62:7-9Genesis 1:2.Midrash Rabbah, Leviticus XIV,
I.(3)

The Rabbinic Messiah (Ge 1:2). Huckel, T. (1998). The Rabbinic Messiah (Ge 1:2). Philadelphia: Hananeel House(4)

(5)ttp://www.jewishencyclopedia.com/articles/12339-preexistence

(6) – B. Pes. 54a; B. Ned. 39a (7) – Pes. Rab., ed. M. Friedmann, p. 152b