الردود على الشبهات

الجاهل السيف البتار بيدلس على القديس ديونسيوس وديونسيوس يرد

نستمر فى سحل هذا الشئ الغريب

تحت عنوان
الاباء الاولين يرفضون التاليف ليوحنا الرسول

معلش عدها تانى كدا

 


الاباء الاولين يرفضون التاليف ليوحنا الرسول

معلش مرة كمان قول تانى انت بتقول ايه

 

الاباء الاولين يرفضون التاليف ليوحنا الرسول

يعنى ايه بقة فسرهالى كدا والنبى يعنى ايهالاباء الاولين يرفضون التاليف ليوحنا الرسول “

حد فاهم حاجة؟

قولت مدخل اشوف بيقول ايه

لاقيت الصورة دى

الجاهل السيف البتار بيدلس على القديس ديونسيوس وديونسيوس يرد d8a7d984d8a2d8a8d8a7d8a1 d8a7d984d8a3d988d984d98ad986 d98ad8b1d981d8b6d988d986 d8a7d984d8aad8a3d984d98ad981 d984d98ad988d8add986d8a7

دى مش خريطة دى صفحة من كتاب

طيب مش لاقى ايه العلاقة بين العنوان الصورة

هو انت تقصد ان ديونسيوس ” رفض التاليف ليوحنا الرسول ” هذة الجملة الغريبة الاطوار اللى ملهاش وش من قفا

تعالى نشوف كلام ديونسيوس السكندرى نقلا عن كتاب تاريخ الكنيسة ” الجزء السابع ” للمؤرخ الكنسى يوسابيوس القيصرى

بدا كلامه ازاى؟

After this he proceeds further to speak of the Revelation of John, as follows:

 

يبقى هو مبدئيا بيتكلم عن ايه؟

عن سفر الرؤيا مش الانجيل ولا الرسائل

طيب ولما القديس ديونسيوس السكندرى اتكلم عن الانجيل والرسائل قال ايه؟

And I agree that it was the work, also, of some holy and inspired man. But I would not easily agree that this was the apostle, the son of Zebedee, the brother of James, who is the author of the gospel, and the general (catholic) epistle that bears his name. But I conjecture, both from the general tenor of both, and the form and complexion of the composition, and the execution of the whole book, that it is not from him; for the evangelist never prefixes his name, never proclaims himself, either in the gospel or in his epistle
Eusebius of Caesarea: An Ecclesiastical History to the 20th Year of the Reign of Constantine. London : Samuel Bagster and Sons, 1847, S. 308


يا دى الكسوف

الراجل بيقول انه لا يعتقد ان كاتب سفر الرؤيا هو يوحنا ابن زبدى اخو يعقوب كاتب الانجيل والرسائل الجامعة who is the author of the gospel, and the general (catholic) epistle

لكنه مؤمن بانه شخص اخر مقدس وموحى اليه
ome holy and inspired man

يعنى ديونسيوس السكندرى اكد ان اللى كتب الانجيل والرسايل هو يوحنا ابن زبدى

ولم يوافق ان سفر الرؤيا لنفس الكاتب ولكنه لم يلغى انه موحى به ودليلا قال ان كاتبه inspired man

وذكر اختلافات هو راءها بين طريقة كتابة الرسائل والانجيل وسفر الرؤيا مش موضوعنا دلوقتى

انا بس نفسى افهم يعنى ايه ” الاباء الاولين يرفضون التاليف ليوحنا الرسول “