Archaeologyشهادة التاريخ والآثار

عاجل كشف علمي جديد لأقدم نص مكتوب من العهد القديم ويثبت وجود الملك حزقيا (2 مل 18: 1)

مصداقية الكتاب المقدس

تقييم المستخدمون: 5 ( 1 أصوات)

كشف علمي جديد لأقدم نص مكتوب من العهد القديم ويثبت وجود الملك حزقيا (2 مل 18: 1)

نشرت جريدة جورساليم بوست إعلان Gershon Galil الأستاذ بجامعة حيفا عن اكتشاف أثري يحوي العديد من التفاصيل عن حزقيا الملك مطابقة للمكتوب في سفر ملوك الثاني (حزقيا بن أحاز ملك يهوذا …. عمل البركة والقناة وادخل الماء الى المدينة … هو ضرب الفلسطينيين الى غزة … أزال المرتفعات وكسر التماثيل وقطع السواري وسحق حية النحاس التي عملها موسى لان بني إسرائيل كانوا الى تلك الأيام يوقدون لها ودعوها نحشتان … واراهم كل بيت ذخائره والفضة والذهب والأطياب والزيت الطيب)

هذه النصوص تسبق النصوص المكتشفة في Ketef Hinnom بمائة سنة، وتسبق نصوص البحر الميت بمئات السنين.

وسوف يتم نشر النصوص والصور الفوتوغرافية كاملة قريبا في كتاب The Inscriptions of Hezekiah King of Judah

كشف علمي جديد لأقدم نص مكتوب من الإنجيل ويثبت وجود الملك حزقيا (2 مل 18: 1)
كشف علمي جديد لأقدم نص مكتوب من الإنجيل ويثبت وجود الملك حزقيا (2 مل 18: 1)

الكشف العلمي تفصيلًا

تم اكتشاف النقوش التفصيلية لملك يهودا حزقيا في القرن الثامن قبل الميلاد في اكتشاف أثري “ضخم”.

ما أطلق عليه أستاذ الدراسات التوراتية والتاريخ القديم بجامعة حيفا “أحد أهم الاكتشافات الأثرية في إسرائيل في كل العصور” – خمسة نقوش ملكية ضخمة جديدة لملك يهوذا حزقيا ، والتي تضم معًا عشرات الأسطر ومئات من تم فك رموز الحروف.

 

قال البروفيسور غيرشون جليل ، الرئيس السابق لقسم التاريخ اليهودي بالجامعة ، إن النقوش تذكر اسم حزقيا ، وتلخص أعماله الرئيسية خلال السنوات السبع عشرة الأولى من حكمه ، بما في ذلك مشروع المياه (قطع سلوام). النفق والبركة) ، وإصلاح الطقوس ، واحتلال فلسطين وتكديس الأملاك. 

 

وأشار إلى أن النقوش تشير أيضًا إلى التاريخ الدقيق الذي تم فيه الانتهاء من مشروع المياه – 2 تموز في السنة 17 حزقيا = 709 قبل الميلاد. “من الواضح الآن أن التسلسل الزمني الأعلى الذي يسبق عهد حزقيا عام 726 قبل الميلاد هو المفضل ، كما أؤكد في كتابي عن التسلسل الزمني المنشور في عام 1996. هذه هي النقوش الملكية الأكثر اكتمالا لدينا ، وهي دليل إضافي وقال جليل: “إن ملوك إسرائيل ويهوذا كتبوا نقوشًا ملكية تشير إلى أسمائهم وأعمالهم”.

 

نقشت إحدى النقوش في الصخر على يمين مدخل النفق رقم 4 في الغرفة المستديرة للبركة الكنعانية المجاورة لنبع جيحون . وأوضح الأكاديمي أنه يبلغ عرضه 48 سم وطوله 38 سم ، ويبلغ ارتفاعه 140 سم فوق الأرض.

 

قال جليل إن إطار النقش اكتشف في عام 1909 من قبل لويس هيوز فينسنت ، لكنه كان يعتقد أنه لا يوجد نقش هناك ، ولكن فقط إطار وسطح مستوٍ تم إعدادهما لكتابة نص غير مكتوب.

 

“هذا ما زعمه جميع الباحثين الآخرين على مدار الـ 113 عامًا الماضية. لكن اتضح مؤخرًا أن هناك نقشًا مثيرًا للإعجاب للغاية. على الرغم من تآكلها بمرور الوقت ، إلا أن الغالبية العظمى من الرسائل يمكن قراءتها “.

يحتوي النقش 3 على أسماء وأعمال الملك التوراتي حزقيا يهوذا في إسرائيل القديمة. (الائتمان: إيلي شكرون)
يحتوي النقش 3 على أسماء وأعمال الملك التوراتي حزقيا يهوذا في إسرائيل القديمة. (الائتمان: إيلي شكرون)

ماذا تقول النقوش الكتابية القديمة؟

هذا اقتباس حرفي للنقش الذي يحتوي على 11 سطراً و 64 كلمة و 243 حرفًا:

  1. حزقيا بن آحاز ملك يهوذا

  2. جعل التجمع والقناة.

  3. في السنة السابعة عشرة ، في الثاني (اليوم) ، في (الشهر) الرابع ،

  4. قدم الملك للملك حزقيا

  5. قاد الملك الماء إلى المدينة عبر نفق 

  6. الماء في البركة. فضرب الفلسطينيين

  7. من عكرون إلى غزة ووضعوا هناك وحدة OREB 

  8. جيش يهوذا. قام بفرملة الصور وكبح في pieces Nehu˹sh˺tan

  9. وأزال العلياء وقطع السورة. الملك حزقيا.

  10. متراكم في جميع بيوت كنوزه وفي بيت يهوه

  11. الكثير من الفضة والذهب والعطور والمراهم الطيبة.

وتابع جليل أن هذا “النقش الموجز” منظم أدبيًا وليس ترتيبًا زمنيًا ، وهو مقسم إلى خمسة مكونات: العنوان ، ومشروع المياه ، والحروب ضد فلسطين ، والإصلاح وتكديس الممتلكات. وهو يتضمن كتبًا مقدسة تظهر حرفيا أو مع تغييرات طفيفة في الكتاب المقدس ، مثل: “ حزقيا بن آحاز ، ملك يهوذا ، ‘اصنع البركة والقناة’ ، ‘جلب … الماء إلى المدينة’ ، ضرب الفلسطينيين … إلى غزة ” ، فرمل الصور وفرمل … نهوشتان وأزال المرتفعات وقطع العشيرة … في جميع بيوت كنوزه وفي بيت يهوه ، الفضة .. والذهب والعطور والدهن الطيب ‘(انظر 2 ملوك 18: 1 ، 4 ، 8 ؛ 20:13 ، 20).

 

بدأ إيلي شكرون عمله في مدينة داود منذ أكثر من 15 عامًا وأصبح منذ ذلك الحين أحد الخبراء البارزين في علم الآثار في القدس بخبرة واسعة تستند إلى العديد من الحفريات في المدينة. قال جليل: “زعم شكرون أن إطارات بعض هذه النقوش معروفة. كما ذكرنا ، اعتقد الجميع أنها كانت فارغة وكانت مجرد إعداد أولي لنقش النقوش التي لم يتم إصدارها هناك. لكن شكرون يعتقد أن هناك نصوصًا داخل الإطارات. لهذا اتصل بي مؤخرًا وطلب مني إعادة النظر في الأمر. أجرينا كلانا جولات في مدينة داوود ، وسرنا معًا في الماء داخل نفق سلوام وأعدنا فحص كل شيء “.

 

وأضاف عالم الكتاب المقدس بجامعة حيفا أن “هذه في الواقع أقدم مخطوطات الكتاب المقدس. وقد سبقت التمائم الفضية ” كتف هنوم ” بحوالي 100 عام ومخطوطات البحر الميت بمئات السنين. كما يدعمون الادعاء بأن الكتب المقدسة في سفر الملوك تستند إلى نصوص نشأت من سجلات ونقوش ملكية ، وأن الكتاب المقدس يعكس الواقع التاريخي وليس الخيال “.

 

تم اكتشاف مخطوطات كتف هنوم بالقرب من البلدة القديمة في القدس عام 1979 ، ويعتقد – حتى الآن – أنها أقدم نصوص الكتاب المقدس الباقية ، والتي يعود تاريخها إلى حوالي 600 قبل الميلاد ، وهي فترة الهيكل الأول.

“هذه في الواقع أقدم مخطوطات الكتاب المقدس. وقد سبقت التمائم الفضية “كتف هنوم” بحوالي 100 عام ومخطوطات البحر الميت بمئات السنين. كما يدعمون الادعاء بأن الكتب المقدسة في سفر الملوك تستند إلى نصوص نشأت من سجلات ونقوش ملكية ، وأن الكتاب المقدس يعكس الواقع التاريخي وليس الخيال “.

غيرشون جليل

كتب جليل ، الذي حصل على الدكتوراه من الجامعة العبرية في القدس (HU) ، في وقت سابق التسلسل الزمني لملوك إسرائيل ويهوذا الذي اقترح تسلسلًا زمنيًا جديدًا لملوك إسرائيل القديمة ويهودا القديمة. 

 

النقش الجديد الذي فك شفرته لا يذكر العلاقات مع آشور ، والكلدان ، ومصر ، وممالك شرق الأردن ، والنشاط في السامرة ، وحرب حزقيا مع البدو ، أو حقيقة أن الفتوحات في فلسطين ضاعت عام 712 قبل الميلاد – لأنه في العهد الملكي. نقوش ، تم ذكر النجاحات فقط. وأشار إلى أن هذه نقوش موجزة وليست وصفاً كاملاً لأعمال الملك. 

 

في هذه النقوش الجديدة ، توجد إجابات للعديد من القضايا التي ناقشها العلماء لسنوات. النقوش هي دليل على أن حزقيا أجرى إصلاحًا شاملاً (قبل 709 قبل الميلاد) وحتى أنه غزا فيليستيا ، وخاصة عقرون ، وتمركز جنودًا هناك (عام 712 قبل الميلاد) ، كما ذكرت من قبل ، وكما هو مشار إليه في نقش عزيقة. “. علاوة على ذلك ، فإن حزقيا هو بالفعل الملك الذي بنى البركة ونفق سلوام وليس غيره. تم ذكر مصطلح “أورب” هنا لأول مرة ، والذي لم يكن معروفًا حتى الآن إلا في شكله الأكادي: أوربي. من الواضح الآن أنها مشتقة ، كما يدعي تدمر ، من المصطلح العبري أورب “.

 

اكتشفوا معًا نقوشًا إضافية. “لقد التقطنا صورًا عالية الجودة لهذه” الإطارات “. سرعان ما أصبح واضحًا أنه كانت هناك بالفعل نصوص مثيرة ومدهشة. بالتوازي مع ذلك ، قمنا بإعادة فحص الصور عالية الجودة لنقش سلوام الأصلي الموجود في المتحف الأثري في اسطنبول. هناك ، وكذلك في نفق سلوام ، وجدنا اكتشافات مهمة أخرى “.

النقش 1: ماذا يخبرنا عن ملوك إسرائيل ويهوذا التوراتيين؟ (الائتمان: إيلي شكرون)
النقش 1: ماذا يخبرنا عن ملوك إسرائيل ويهوذا التوراتيين؟ (الائتمان: إيلي شكرون)

فحص جليل نقش سلوام ووجد أنه يحتوي على كتب مقدسة إضافية ، أي ضعف ما كان معروفًا حتى الآن. يذكر اسم حزقيا وأعماله الرئيسية ، على غرار الكتاب الموجز رقم 3.

 

“اتضح أنه تم كتابة سطرين آخرين على الحجر الموجود في اسطنبول. علاوة على ذلك ، داخل نفق سلوام ، نجت خمسة أسطر أخرى ، أسفل المكان الذي نحت فيه اللصوص النقش ثم نُقل لاحقًا إلى إسطنبول في إطار واضح ؛ الخط السفلي 70 سم فوق أرضية النفق ، أي قريب جدًا من الماء. يتضح الآن أن نقش سلوام (ملخص النقش رقم 1 أدناه) تضمن 13 سطراً و 428 حرفًا ، وليس (كما كان يعتقد سابقًا) ستة أسطر وحوالي 200 حرف “.

أعلن جليل أن معنى الاكتشاف مثير.

النقش 1: ماذا يخبرنا عن ملوك إسرائيل ويهوذا التوراتيين؟ (الائتمان: إيلي شكرون)
النقش 1: ماذا يخبرنا عن ملوك إسرائيل ويهوذا التوراتيين؟ (الائتمان: إيلي شكرون)

 

“تم العثور اليوم على أجزاء من نقش سلوام في مدينة داود في القدس ، داخل نفق سلوام. لقد بقوا هناك ببساطة منذ كتابة النقش – قبل 2731 سنة.

سيتم قريباً نشر جميع النقوش باللغتين العبرية والإنجليزية ، مصحوبة بصور عالية الجودة مع مناقشات لغوية وتاريخية وباليوغرافية مفصلة ، في كتابهم القادم: غيرشون جليل وإيلي شكرون ، نقوش حزقيا ملك يهوذا ، والتي تم قبولها من أجل المنشور ، وسيتم نشره في العام المقبل.

 

Gershon Galil

I am happy and proud to announce the most important archaeological discovery in Israel of all time; a very important breakthrough in the study of Israel’s history during the biblical period: I managed to decipher five new monumental royal inscriptions of King Hezekiah of Judah, which together include dozens of lines and hundreds of letters. The inscriptions mention the name of Hezekiah, king of Judah, and summarize his main actions in the first seventeen years of his reign, including the water project (the cutting of the Siloam Tunnel and the pool), the ritual reform, the conquest of Philistia, and the accumulation of property. The inscriptions also indicate the exact date on which the water project was completed: 2 Tammuz, year 17 of Hezekiah = 709 BCE. Now it is clear that the higher chronology that precedes the reign of Hezekiah in 726 BCE is to be preferred (as I emphasize in my book on chronology published in 1996). These are the most complete royal inscriptions we have, and they are further evidence that the kings of Israel and Judah wrote royal inscriptions that indicated their name and deeds.

One of the inscriptions was carved into the rock to the right of the entrance to tunnel no. 4 in the round room of the Canaanite pool, next to the Gihon Spring (summary inscription no. 3 below). 48 cm wide and 38 cm long, it is located 140 cm above the floor. The frame of the inscription was discovered in 1909 by Louis-Hugues Vincent. However, he believed that there was no inscription there, but only a frame and a leveled surface prepared for writing an unwritten text. This is what all the other researchers have claimed for the past 113 years. But recently it turned out that there is an extremely impressive inscription there. Though eroded by time, the vast majority of the letters are legible. Below is a verbatim quote of the inscription that includes 11 lines, 64 words, and 243 letters:

  1. Hezekiah, the son of Ahaz, king of Judah,
  2. made the pool and the conduit.
  3. In the seventeenth year, in the second (day), in the fourth (month),
  4. of king Hezekiah, the king brought
  5. the water into the city by a tunnel, the king led
  6. the water into the pool. He smote the Philistines
  7. from Ekron to Gaza and placed there the OREB unit of
  8. the army of Judah. He braked the images and braked in ˹pieces˺ the Nehu˹sh˺tan
  9. and he removed the high ˹places and˺ cut down the Asherah. Hezek˹ia˺h, the king,
  10. accumulated in all his treasure houses and in the house of YHWH
  11. a lot of silver and gold, perfumes and good ointment.

This ‘summary inscription’ is arranged in literary order, not chronologically, and is divided into five components: title, the water project, the wars against Philistia, the reform and the accumulation of property. It includes scriptures that appear verbatim or with slight changes in the Bible, such as: “Hezekiah son of Ahaz, king of Judah”, “Make the pool and the conduit”, “brought … the water into the city”, “smote the Philistines … as far as Gaza”, “braked the images and braked in pieces the … Nehushtan and he removed the high places and cut down the Asherah”, “… in all his treasure houses and in the house of YHWH, silver … and gold, perfumes and good ointment” (see 2 Kings 18: 1, 4, 8; 20: 13, 20). These are actually the earliest manuscripts of the Bible. They predate the Ketef Hinnom silver amulets by about a hundred years, and the Dead Sea Scrolls by hundreds of years. They also support the claim that scriptures in the book of Kings are based on texts originating from chronicles and royal inscriptions, and that the Bible reflects historical reality and not imagination.

The inscription does not mention the relations with Assyria, the Chaldeans, Egypt, the kingdoms of Transjordan, the activity in Samaria, Hezekiah’s war with the nomads, nor the fact that the conquests in Philistia were lost in 712 BCE — because in royal inscriptions only successes are mentioned. These are summary inscriptions, not full descriptions of the king’s deeds.

In these new inscriptions, there are answers to many issues that scholars have debated for years. The inscriptions are evidence that Hezekiah carried out a comprehensive reform (before 709 BCE), and even that he conquered Philistia, especially Ekron, and stationed soldiers there (in 712 BCE), as I argued before, and as pointed out in the “Azekah inscription.” Moreover, Hezekiah is indeed the king who built the pool and the Siloam Tunnel, and not others. Also, the term “OREB” is mentioned here for the first time, which until now was known only in its Akkadian form: urbi. Now it is clear that it is derived, as Tadmor claims, from the Hebrew term oreb.

Eli Shukron claimed that the frames of some of these inscriptions were known. As mentioned, everyone thought they were empty and were only a preliminary preparation for engraving inscriptions that were never enacted there. But Shukron believed there were texts there, inside the frames. That’s why he contacted me recently and asked me to re-examine the matter. We both conducted tours of the city of David, and even walked together inside the Siloam Tunnel, in the water, and rechecked everything. Sure enough, we discovered additional inscriptions. We took high-quality photos of these “frames;” it soon became clear that there were indeed exciting and surprising texts there. In parallel, we re-examined high-quality photographs of the original Siloam inscription, situated in the Archaeological Museum of Istanbul. There, as well as in the Siloam tunnel, we found other important discoveries.

I checked the Siloam inscription and found that it had additional scriptures, twice as long as what was known until now. It mentions Hezekiah’s name and his main deeds, similar to summary inscription no. 3. It turns out that two more lines are written on the stone found in Istanbul. Moreover, inside the Siloam Tunnel, another five lines survived, below the place where the inscription was carved by robbers and later transported to Istanbul in a clear frame; the bottom line is 70 cm above the tunnel floor, that is, very close to the water. It now becomes clear that the Siloam inscription (summary inscription no. 1 below) included 13 lines and 428 letters, and not (as previously thought) only six lines and about 200 letters. Also, the robbers did not carve the last three letters in line 1, which remained in Jerusalem (“m.’t”), as well as the last letter in line 2 (waw—it should be read “קו/רא” and not “ק/רא”). This is the translation of lines 7-8, found in Istanbul:

  1. Hezekiah son of Ahaz, king of Judah, made the pool and the conduct.
  2. In the seventeenth year, in the second day of the fourth month.

Below we will quote the text of the lines that remained in Jerusalem, in the Siloam tunnel, below the piece that was cut and looted—a continuation of the text found in Istanbul:

  1. of king Hezekiah, he brought ˹the˺ water into the city, ˹the ki˺ng ˹l˺e˹d˺
  2. the water into the pool. Hezekiah smote ˹the˺ Philistines
  3. from Ekron to Gaza and placed ˹the O˺RE[B] unit [o]f the army of ˹Ju˺dah
  4. He braked the images and removed the high places, braked in pieces the Nehushtan, and cut down
  5. the Asherah. He accumulated in his treasure houses and in the house of YHWH

silver and gold, perfumes and good ointment.

The meaning of the discovery is dramatic: parts of the Siloam inscription are found today in the city of David in Jerusalem, inside the Siloam Tunnel; they have simply remained there since the inscription was composed—2,731 years ago.

Another surprise awaited Eli and me in the Siloam Tunnel, to the left of the place from where the Siloam inscription was removed, and below the replica of the inscription that was installed there, in a clear frame in the rock. Around the replica were distinct, large letters, approximately 5 cm by 5 cm, some even larger. We found another royal inscription. Unfortunately, at the moment it was not possible to remove the replica, which was strengthened with four hooks. These hooks defaced the important inscription below it. At the same time, we took dozens of photographs that allowed an excellent reading of all the letters around the replica: the first and last two lines in full, as well as letters at the beginning and end of the other lines. I hope that the replica will be removed soon, and moved to another place, so that I can complete the research, and include it in our scientific book that will be published in the coming year.

Summary inscription no. 2, next to the Siloam inscription (see my comments above) includes 9 lines and probably 180 letters, as follows:

  1. Hezekiah, the son of Ahaz, king of Judah
  2. made [the pool and] the conduit.
  3. brought [the water by the tunnel] into ˹the˺ city
  4. In [the seventeenth] year, [in the second (day),] in the fourth (month)
  5. He brak[ed the images and braked in pieces the Ne]hushtan,
  6. remov[ed the high places and cut down the] Asherah
  7. He accumu[lated in all his treasure houses and in the house of Y]HWH
  8. silver and a ˹lot˺ of gold, and light blue (clothes) ˹per˺fumes ˹and˺ good oi˹nt˺ment.
  9. He smote the Philistines from Ekron to Gaza

This inscription also mentions the term “light blue” (תכלת), that is, luxurious clothes dyed light blue, a term that does not appear in the other inscriptions, but is mentioned in the inscriptions of Sennacherib in the tax list that Hezekiah paid him (in the form: “light blue wool” = sigta-kil-tu).

In a previous press release we mentioned another inscription found in the Ophel (perhaps also from Hezekiah’s time), as well as two additional inscriptions of Hezekiah found in the city of David. These inscriptions, probably attached to buildings and not engraved on a rock (unlike the others), were found deliberately smashed into pieces, most likely by Hezekiah’s opponents after his death. One of them (no. 4 below) was found near the Canaanite pool, not far from inscription no. 3: it includes the words “[Hezekiah],” “[to the] pool,” “in the tu[nnel],” and perhaps also “the massebot.” In the second, no. 5 (found about 130 m southwest of inscription no. 4), the surviving words are: “accumulated,” “sil[ver],” “seventee[nth],” “the fourth and he br[ought],” and perhaps also “[led the]m to the po[ol].” All the words in inscriptions 4-5 also appear in the other inscriptions mentioned above, so all Hezekiah’s inscriptions were designed using similar formulas.

In contrast to inscriptions 4 and 5, which were deliberately smashed, the other inscriptions (1, 2, 6, and 7) were not damaged because they were inside the tunnel or in the Canaanite pool (3), which was probably filled with earth at the end of Hezekiah’s days, and buildings were built on them later, as the archaeological find shows, as well as the biblical text in 2 Chronicles 32:30: “…  Hezekiah also stopped the upper spring of the waters of Gihon, and brought them straight down on the west side of the city of David.” Inscriptions 1, 2, 3, 6, and 7 were damaged and eroded due to the water and corrosion, and the lower they were, the more damaged they were. Thus the Siloam inscription, ll. 1-6, were better preserved because they were relatively far from the water.

On our last tour of the Siloam tunnel, we looked for more inscriptions, and sure enough, as soon as Eli and I entered the Siloam tunnel near the spring, after the first left turn on the left, we noticed two more frames side by side, which turned out to be inscriptions (hereinafter nos. 6 and 7). Inscription 6, the large one, includes 11 lines, and inscription 7, the small one, includes 9 lines. These inscriptions are similar in content to the previous ones: about half the text of no. 6 is dedicated to the water project (lines 2-6). On the other hand, in no. 7, the description of the water project is short (lines 2-3) and constitutes only about 23% of the inscription (because it had already been mentioned in detail in inscription no. 6). This is also approximately the extent of the other components in this inscription: the reform (ll. 4-5), the Philistines (ll. 6-7), and the property (ll. 8-9), in which the order of the words is slightly different, and indicates “silver and gold” immediately after the verb “accumulated.”

In sum: 7 inscriptions of King Hezekiah are found in the city of David: two at the end of the Siloam tunnel (no. 1-2), four near the spring, of which two are at the beginning of the Siloam tunnel (nos. 6-7), and two at the Canaanite pool (3) or near it (4). Another inscription (5) was found by Y. Shiloh, halfway between the spring and the pool. These inscriptions probably included over 1600 letters. All these inscriptions will soon be published in Hebrew and English, accompanied by high-quality photographs (RTI) as well as detailed linguistic, historical, and paleographical discussions, in our forthcoming book: 

Gershon Galil and Eli Shukron, The Inscriptions of Hezekiah King of Judah,

which was accepted for publication, and will be published in the coming year.

We thank the readers, the publishing house, and all our friends.

 

كشف علمي جديد لأقدم نص مكتوب من العهد القديم ويثبت وجود الملك حزقيا (2 مل 18: 1)

المصدر
المصدر